Consumenten schatten de waarde van een woning met zonnepanelen bijna 5.500 euro hoger in dan dezelfde zonder. Daarnaast geniet een woning met zonnepanelen de voorkeur van een derde van de consumenten bij verhuizing.
Dit alles blijkt uit de USP Energie Monitor, een ieder kwartaal terugkerend consumentenonderzoek van USP Marketing Consultancy. Ruim een derde van de consumenten (35 procent) geeft aan bij een verhuizing voorkeur te geven aan een woning met zonnepanelen. Slechts 4 procent van de consumenten geeft expliciet aan een woning zonder zonnepanelen te willen. Leeftijd blijkt in geringe mate een rol te spelen bij het hebben van een voorkeur. Wel blijken jonge(re) consumenten een meer uitgesproken voorkeur te hebben, waarbij het aandeel dat geen voorkeur heeft voor zonne-energie iets groter is.
Het inkomen in acht nemend, blijkt dat de hoogste inkomens vaker aangeven een voorkeur te hebben voor een woning met zonnepanelen. Dit lijkt een open deur, maar tegelijkertijd geven midden- en lagere inkomensgroepen niet expliciet aan géén voorkeur te hebben voor zonnepanelen; bij deze groepen zit dus meer twijfel.
Zonnepanelen hebben een positieve invloed hebben op de gepercipieerde waarde van een woning. Consumenten schatten de waarde van een woning met zonnepanelen (conform specificaties onderstaande figuur) gemiddeld 5.467 euro hoger in dan dezelfde woning zonder zonnepanelen. Dit is overigens lager dan de inschatting die begin 2014 werd gemaakt. Destijds schatten consumenten de waarde van dezelfde woning met zonnepanelen 7.000 euro hoger in.
Dit artikel komt uit Solar Magazine