Home » Laadpaal

Laadpaal

Een laadpaal is een onmisbare schakel voor het opladen van elektrische voertuigen, zowel thuis als onderweg. Het apparaat vormt de verbinding tussen het elektriciteitsnet en de accu van je auto, en zorgt ervoor dat stroom veilig en efficiënt wordt omgezet en opgeslagen. Met de opkomst van elektrisch rijden groeit ook de behoefte aan slimme laadoplossingen, waarmee je niet alleen duurzaam rijdt, maar ook grip krijgt op je energieverbruik en kosten.

Vraag direct een vrijblijvende offerte aan voor jouw eigen laadpaal.

Offerte laadpaal

De mogelijkheden

Een laadpaal biedt tal van slimme mogelijkheden voor thuisladen. Je kunt kiezen tussen een 1-fase of 3-fase aansluiting, afhankelijk van hoe snel je je auto wilt opladen en wat je meterkast aankan.
Moderne laadpalen zijn vaak uitgerust met functies zoals automatisch verrekenen van stroomkosten, bediening via een app, en integratie met zonnepanelen voor duurzaam laden op eigen stroom. Ook kun je het laadvermogen afstemmen op je auto en toekomstige modellen, zodat je klaar bent voor de komende jaren.
SolarSteijns adviseert u graag bij het kiezen van de juiste laadoplossing.

Installatie

De installatie van een laadpaal begint met het controleren van je meterkast: heb je een 1-fase of 3-fase aansluiting?
Vervolgens wordt een geschikte plek gekozen, meestal op de oprit en liefst dicht bij de meterkast. Er moet namelijk rekening worden gehouden met de aanleg van de kabels. Vaak wordt gesproken van een laadpaal, maar in de meeste gevallen wordt deze aan de muur bevestigd en is er dus geen sprake van een paal. Je noemt dit dan ook wel een wallbox.
Het laadpunt wordt gemonteerd, aangesloten op een aparte groep, en daarna getest en geactiveerd.

Veel gestelde vragen over laadpalen

Wat is een bi-directional laadpaal?

Een bi-directional laadpaal is geschikt om stroom zowel in als uit de auto te (ont)laden. Simpel gezegd kan de elektrische auto dan gebruikt worden om uw huis van stroom te voorzien. Je gebruikt je auto dan als thuisbatterij. Echter, er zijn maar een paar modellen auto’s die bi-directional laden ondersteunen, en de laadpaal moet hiervoor geschikt zijn. Bi-directional laden staat nog in de kinderschoenen en wordt nu nog nauwelijks toegepast.

Wat is RFID bij een laadpaal?

RFID (Radio Frequency IDentification) is net als NFC (Near Field Communication) een technologie om een pasje of sleutelhanger te scannen. Het gebruikt een zwak magnetisch veld om de chip in de laadpas/sleutelhanger te detecteren en te lezen. Dit is om jou te identificeren, bijvoorbeeld bij een openbare laadpaal zodat het systeem weet hoe de kosten moeten worden verrekend.
Bij een laadpaal voor thuis heeft u in de meeste gevallen geen RFID nodig. Maar als kosten moeten worden verrekend met uw bedrijf of werkgever is wel altijd RFID ondersteuning vereist.
Het kan ook handig zijn om RFID enkel als autorisatie te gebruiken als uw laadpaal openbaar toegankelijk is en mogelijk onbevoegden gebruik willen maken van uw laadpunt.
Er bestaan ook laadpalen waarbij je het laden kunt starten door het invoeren van een pincode, of door toestemming te geven in een app.

Kan ik stroom uit mijn elektrische auto terug laden naar mijn huis?

Dat is alleen mogelijk als zowel de auto als de laadpaal dit ondersteunen. De laadpaal moet bi-directional zijn, en er zijn niet veel merken die dit ondersteunen. Dat komt o.a. doordat de meeste auto’s niet bi-directional kunnen (ont)laden. Deze techniek is nog nieuw en is momenteel nog een uitzondering.

Active Load Balancing

Load Balancing betekent dat het laadpunt zijn vermogen continu aanpast, zodanig dat uw hoofdzekering niet wordt overbelast. Het opladen van een elektrisch voertuig trekt namelijk een groot vermogen. Het laadpunt controleert hoeveel vermogen er beschikbaar is naast het verbruik van andere apparaten in huis, en kan zo alsnog op de snelst mogelijke manier laden met het maximaal beschikbare vermogen, zonder overbelasting.

Wanneer heeft u Load Balancing nodig?
Load Balancing is belangrijk als u een volledig elektrische auto heeft (dus geen hybride) en u zo snel mogelijk wilt kunnen laden. Heeft u een hybride auto met dus een veel kleinere accu-capaciteit, dan is Load Balancing vaak niet nodig. In dat geval kan namelijk een vaste vermogenslimiet worden ingesteld om overbelasting van uw installatie te voorkomen.

Slim laden

SolarSteijns biedt oplaadpunten aan waarmee u slim kunt laden op zonnestroom of op basis van wisselende elektriciteitstarieven bij een dynamisch energiecontract. Zo bieden wij systemen aan die automatisch kunnen laden wanneer de stroom het goedkoopst is. Dat betekent lagere kosten én minder belasting van het net.